رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

زوجة «أشرف شحاتة» تروى تفاصيل أسوأ يوم في حياتها: اكتبوا واتكلموا.. ومكملة ومستمرة ومش هاسيب حق أشرف

أشرف شحاتة ومها مكاوي
أشرف شحاتة ومها مكاوي

مها: اللعب بالأعصاب مش هيسبب يأس بالعكس..  واعتذار المجلس القومي غير مقبول 

مكاوي توصي متابعيها: اصرخوا واتكلموا «تدويناتنا» أظهرت ناس وفرحت بيوت وهييجي يوم أفرح زيهم

 

 

روت مها مكاوي، زوجة أشرف شحاتة المختفي قسريا تفاصيل أسوأ يوم في حياتها أمس، وصدمتها بعد ظهور خطأ المجلس القومي لحقوق الإنسان، في اسم زوجها بعد إعلانه خطأ ورود اسمه في بيان وزارة الداخلية، وظهوره في سجن الزقازيق.

وقالت مكاوي، في تدوينة نشرتها اليوم: «إمبارح يوم عصيب وحتى الآن مش قادرة استوعب اللي حصل بعد أن هاتفتني إحدى الصحفيات لتبشرني بوجود اسم أشرف في بيان المجلس القومي، توجست فرحا ممزوجا بقلق من طريقة عرض الاسم، قفلت معها وكلمت عم جورج إسحاق للتأكد وفورا كلمت المحامي حليم حنيش، وقالي فورا نتقابل عند مصلحة السجون ولما قابلته حسيت انه بيقولي مش هو يا مها -إحساسي كان كدا - قالي عايزك تهدي ولازم نتأكد الأول وحصل فعلا اللي حليم خاف منه مش ده الاسم».

وأضافت المكاوي على صفحتها على «فيس بوك»: «كلمنا عم جورج قال البيان أهو من الداخلية، مشيرة إلى أن: «حليم قعد يسال ليه مكتوب اسم الشهرة وأيه المغزى من وجود اسمي في الكشف».

واستكملت مها قائلة إنها بعد ذهابها إلى وزارة الداخلية لم تصل إلى معلومة مؤكدة، مضيفة: «كلمنا المجلس القومي أكد ثم تراجع والداخلية قالت إحنا ماردناش ثم قالت هانرد خلال ساعة أو بكرة».

وتابعت: «كان في حاجة مش مزبوطة منين في رد رسمي للمجلس القومي ومنين في رد تاني خلال ساعة أو بكرة وشوية حاجات فيها كم التباس رهيب ومغالطات وتسخين الداخلية إنها غلطة المجلس ولازم تحاسبوه.

وبعد أن أصدر المجلس القومى لحقوق الانسان توضيح بأن اسم أشرف شحاته يخص شخص أخر محكوم عليه بـ 5 سنوات سجن، قالت مها : «الحقيقة هي غلطة الأتنين واعتذارهم غير مقبول بالنسبه لي».

 وعلقت مها قائلة: «استمرار الأزمة واللعب بالأعصاب مش هايسبب يأس بالعكس، الحرب تشتد على أوزارها، اصرخوا واتكلموا وماتستهونوش ببوست وتقولوا عاجزين بوستاتنا أظهرت ناس كتير وفرحت بيوت حزينه وماتزعلوش اكيد هاييجي اليوم اللي افرح زيهم».

وأضافت: «أنا عن نفسي مكملة ومستمرة ومش هااسيب حق أشرف وان شاء الله هايرجع بخير، وتاني اصرخوا واتكلموا وعلي رأي عم محمد هاشم احلامنا كوابيسهم».

التعليقات
press-day.png