رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

بالفيديو.. شادى أبو زيد: هيبة الدولة كانت فين.. لما مات اكتر من 800 وحسام صاحبي فقد عينه يوم جمعة الغضب

 شادي أبو زيد
شادي أبو زيد

قال شادي أبوزيد، الصحفى، ومراسل برنامج أبلة فاهيتا، أنه لا يعلم ما هي الطريقة التي يجب أن يعبر بها وجيله من الشباب. وأضاف في مداخلة هاتفية لبرنامج الصورة الكاملة على قناة أون تي في، أمس الخميس، أن "الشباب اللي نزلوا في ذكرى أحداث محمد محمود وعلموا وقفة ثابته اتحبسوا سنتين والفيديو بتاعي مرفوض، طيب جيلنا يعمل ايه يعبر عن رأيه بدون خطورة ازاي".

وانتقد أبو زيد النظام، قائلاً: "حضرتكِ هيبة الدولة راحت فين مع كل مواطن اتقتل ظلم فى مظاهرة أو فى إى حاجه من ظابط الفترة اللي فاتت، ولا هيبة الدولة كانت فين يوم جمعة الغضب لما مات أكتر 800 مواطن، هيبة الدولة كانت فين لما حسام صاحبِ عينه راحت زى انهارده من خمس سنين، يا ترى هى دى هيبة الدولة".

وأكد أبو زيد، "أنا مش خايف من الحبس ولكن خايف من الناس تبقى ضدي وتستهدفني وخاصة بعد الاتهامات اللي شغالة ضدي بإني صهيوني وعملت الفيديو بالاتفاق مع مخابرات دولية، موكدًا أن هذا خطر عليه وعلى اسرته، لأن الناس لو شافتني في الشارع ممكن تضايقني بسبب اتهامات التخوين".

وحول اتهامه بقلة الأدب : قلة الأدب والوقاحة والحاجات دى لو فيديو قليل الأدب أنا أتعلمتها منهم، لانه تم القبض عليا فى الموجة الأولى من الثورة والضابط اللي كان بيحقق معايا قال لى "هعقدك على الخراره ورحمة أمك"، فالالفاظ دي انا اتعلمتها منهم.

 

 

شادي أبو زيد: هيبة الدولة كان فينا احنا.. لمه يوم #جمعة_الغضب مات أكتر 800 وفى حسام صاحبِ اللّى عينه راحت زى انهارده من خمس سنين#متضامن_مع_شادى

Posted by Ahmed Abdo on Thursday, January 28, 2016

التعليقات
press-day.png