رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

نائب رئيس اتحاد طلاب فيكتوريا كوليدج يكتشف إلغاء امتحاناته في الثانوية و3 آخرين دون علمهم: فوجئنا بـ«صفر» في كل المواد

أرشيفية
أرشيفية

 الطالب مروان طارق: النتيجة ألغيت بموجب مادة تتيح للمراقب إلغاء أي امتحان حال وقوع شغب.. وما حدث مشكلة بسيطة لم ترتقي لشغب

 
كشف الطالب مروان طارق عبدالمجيد، نائب رئيس اتحاد طلاب مدارس«فيكتوريا كولدج»، عن إلغاء امتحانه هو و3 طلاب آخرين، بسبب مشكلة حدثت في إحدى امتحانات الثانوية العامة، وبدون علمه وقت حدوثها.
 
وروى مروان تفاصيل الواقعة، والذي أكد أنه وقعت مشكلة في امتحان مادة الجغرافيا وانتهت في وقتها ووعد مراقب اللجنة بعدم تحرير محضر بالواقعة، ولكنه فوجئ وقت ظهور النتيجة أن جميع امتحاناته قد ألغيت بدون حتى علمهم.
 
وأشار مروان في تدوينة على صفحته بـ«فيسبوك»، إلى أن امتحاناتهم ألغيت بموجب مادة تتيح للمراقب إلغاء أي مادة للطالب حال حدوث أي واقعة شغب، مؤكدا أن ما حدث لم يكون شغب من الأساس.
 
 
 
وإلى نص تدوية الطالب:
 
انا مروان طارق عبد المجيد نائب رئيس اتحاد طلبة فيكتوريا كولدج
 
انا نتيجتي اتلغت عن محضر شغب في اللجنة مع ان الموضوع خلص يومها و احنا مش طرف فالموضوع اصلا ! و ممضيناش على حاجة و كمان جيبنا المراقب شاهد اننا معملناش حاجة !
 
رئيس اللجنة قالنا اننا ولاد محترمة و كملنا امتحانات عادي جدا
 
اكتشفت يوم النتيجة ان النتيجة محجوبة عن محضر شغب :هرج ومرج ومحاولة الغش والتحدث بأسلوب غير لائق مع الملاحظين و على اساسه يتم اعادة السنة
 
تم الغاء الامتحان وفق للمادة ٥٠٠ " يحق للمراقب مطلق السلطة انه يلغى امتحانات الطالب كلها على اي واقعة شغب و بعدين واقعة شغب كلمة مطاطة "
 
وإن كان في شغب ليه رئيس اللجنة لم يستعين بقوة تأمين اللجنة او لو الموضوع كبر اوي بره سيطرتهم و دي حصلت قبل كده بيستعين بأقرب نقطة شرطة للسيطرة على الشغب و يحرر محاضر لكل الطلبة المتسببين في الشغب و ده محصلش معانا ..
 
الواقعة حصلت يوم امتحان الجغرافيا يعني المفروض تخطروني اني ملغى امتحاناتي مش تخليني اكمل الامتحانات و احل و في الاخر تلغي النتيجة وتديني صفر
 
.. يعني انا مستقبلي بيضيع علشان مشكلة حصلت في اخر اللجنة و ذنبي اني قعدت لاخر الوقت .
 
انا و تلاتة زمايلي مظلومين في الموضوع ده :
 
1- مروان على حسن السلماوي
 
2- نور الدين محمد إبراهيم
 
3-نادر محمد عباس
 
ساعدوني يا جماعة !
 
بالمناسبة انا اتقبلت في قدرات فنون جميلة :")
التعليقات
press-day.png