رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

حتى العيد بقى غالي.. القيمة المضافة والدولار ترفع أسعار الملاهي والحدائق.. وطفل: بابا قال مفيش فلوس السنة دي

أرشيفية
أرشيفية

تذاكر الملاهي والحدائق ارتفعت بنسب من 25% لـ 200 % .. وأب: اقنعنا العيال بطلوع الروح نروح الحديقة الدولية

أم: فوجئت أن سعر التذكرة في حديقة شبرا ارتفع من 7 لـ 15 جنيه.. والموظف يرد: كل حاجة غليت يعني جت علينا

 

يساعد أبنائه الأربعة في الصعود للأتوبيس، ليصعد هو بعد زوجته، ويقطع للجميع تذاكر، وفي تنهيدة يقول: "أنا لو لوحدي هركب اتوبيس (60) بجنيه واحد لكن الأولاد والمدام ميستحملوش الكلام ده" ويواصل رؤوف الهادي، مُعلم الدراسات الاجتماعية في إحدى المدارس الحكومية، "الأولاد مبيخرجوش غير من العيد للعيد، وتصدقي بإيه كنت باحتفظ بفلوس من المرتب على جنب عشان خروجة العيد، بس العيد ده الحالة ضنك وكل حاجة غليت حتى الملاهي والحدائق غليت طب نروح فين تاني، وأمهم اقنعتهم بطلوع الروح بالحديقة الدولية، يلا الحمد لله".

في الوقت الذي تعددت فيه الدعوات المختلفة لتنشيط السياحة الداخلية لتعوض تراجع السياحة الخارجية، جاءت أسعار المدن والحدائق الترفيهية والشركات السياحية مرتفعة، بنسب تتراوح بين 25 % لـ 200 % ليبرر البعض غلاءه بأزمة الدولار وضريبة القيمة المضافة.

يقول المسؤول الإعلامي لمدينة دريم بارك لـ"البداية" أن ارتفاع سعر التذكرة والألعاب الداخلية، ناتج لما تتحمله المدينة من مصروفات إضافية للصيانة والخدمات مثل الكهرباء، وغيرها وذلك نتيجة لأزمة الدولار والقيمة المضافة كما تعلمين فكل شىء ارتفع سعره عن ما كان في السابق.

دريم بارك، من أشهر مدن الملاهي في القاهرة لمساحتها الشاسعة والعابها المتنوعة في مدينة 6 اكتوبر قرب مدينة الانتاج الاعلامية وتبدأ تذكرة اللعبة بـ50 جنيه.

وتواصل باقي المدن في رفع أسعارها كدولفين بارك أكثر مدينة أمانا للأطفال في أكتوبر وتبدأ التذكرة بـ 20 جنيه، وندر لاند في شبرا (روض الفرج) تبدأ تذكرتها بـ 30 جنيها، وبنها لاند في مدينة بنها وتبدأ تذكرتها بـ50 جنيه.

أما ماجيك لاند المدينة الوحيدة التي تحتوي على العديد من الانشطة غير الالعاب مثل عروض الدولفين والمسرح وتذكرة الدخول بـ150 جنيه وتختلف اسعار الالعاب داخل المدينة.

 

"الملاهي تعتبر من أماكن الترفيه اللي بتسبب بهجة وسعادة للأطفال، ومش للأطفال بس والكبار كمان، رغم ما تحتويه بعضها من ألعاب خطيرة أو تحتاج لامتلاك روح المغامرة، وبالتالي انتشرت بنسبة كبيرة في الفترات الأخيرة سواء كانت على نطاق واسع زي أشهرهم دريم بارك أو على نطاق ضيق زي الملاهى الموجودة في المولات أو الحدائق وغيرها، لكن كل تلك الالعاب في حاجة مستمرة لصيانة منعا للحوادث والاصابات، والصيانة دايما بتكون ادوات مستوردة فالدولار ليه تأثير علينا زينا زي اي تجارة موجودة في البلاد حاليا" هكذا اوضح المسؤل الإعلامي لماجيك لاند أيمن محمد لـ"البداية" حول أسباب غلاء المدن الترفيهية خلال أيام العيد والفترات المقبلة.

تذهب ببناتها لحديقة شبرا العامة، تطلب تذكرتين لها ولبناتها لكنها تفاجىء ان التذكرة أصبحت بـ15 جنيها بدلا من 7 وعندما سألته عن السبب متعجبة قال لها على حسب ذكرها "كل حاجة غليت يا مدام يعني جت علينا احنا".

وعن السفر للمناطق الساحلية كما اعتاد المصريون خلال الأعياد  الموافقة لشهور الصيف، قل عدد الزوار للمدن الساحلية خلال الأيام الماضية، وقال نور هادي ممدير اوتيل "بالما جولز" في الغردقة أن عدد الحجوزات في عيد الأضحى أقل كثيرا من الأعياد الماضية ويرجع هادي ذلك لغلاء الحياة خلال الشهور الماضية في مصر.

وتقول سها عابدين أحد مديري شركة "جيورز" للسياحة أن انخفاض الاقبال على المدن الساحلية عائد على ارتفاع اسعار المدن والاوتيلات في هذا الموسم عن المواسم السابقة، حيث أن الاوتيل الواحد يعرض الغرفة بـ900 جنيه في اليوم الواحد، فكيف لعائلة تحمل تلك التكاليف لقضاء إجازة عيد سعيدة.

 

وتقول بسمة محمد: " الحقيقة لسة محددتش هخرج ابني فين بس لحد دلوقتي ومع شكل الاسعار اللي الواحد شيفها شكلنا هيكون اخرنا النادي يلعب شوية فيه بالكورة ونرجع، وهعرفه ان هو احسن من غيره".

أما أحمد صاحب العاشرة من عمره يقول:"بابا قالي هنقضي العيد في البيت وقالي مفيش فلوس السنادي

التعليقات
press-day.png