رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

منى سيف عن سجن شقيقها علاء عبد الفتاح: ملعون طرة.. في القلب كلام كتير عن كل حدث من غيره وتقاطع مزاجتنا

منى سيف وعلاء عبد الفتاح
منى سيف وعلاء عبد الفتاح
منى: اللحظة اللي علاقتنا بطرة تحولت لتفصيلة روتينية في حياتنا هي اللي في حاجة اتغيرت بلا رجعة.. ملعون طرة
 
 
وصفت الناشطة منى سيف حالتها وحالة أسرتها بسبب سجن شقيقها علاء عبد الفتاح قائلة ملعون طرة، وتابعت منى قائلة «في القلب كلام كتير عن كل حدث صغير وكبير بنبقى فيه من غير علاء .. وكلام كتير عن تقاطع مزاجاتنا مع حالته النفسية»
وأشارت منى إلى اختلاف الحالة الزاجية لـ علاء والأسرة من زيارة للأخرى قائلة «نروح زيارة يبقى فيها عقله صاحي, ومتحمس للكلام والنقاش. يحكي في تفاصيل الوضع الاقتصادي, ويشرحلنا أحداث احنا نفسنا مش متابعين أو مش فاهمين تفاصيلها. في النص يلاعب دودو ويعاكس منال ويطبطب عليا و ينكش سناء, وينكت مع ماما .. نخرج من الزيارة خفاف وحاسين اننا نقدر نكمل»
وعن حالة مزاجية أخرى في زيارة تالية وأثرها على الأسرة تقول «نروح زيارة فيها التوتر مالي جسمه, غضب مكتوم حاسينه في كل كلمة وحركة وكل رد فعل. زهق من خنقته, من رتابة الحياة عنده, ومن عجزنا وقلة حيلتنا كلنا .. نخرج بنجرجر قلوبنا ورانا واحساس بثقل طابق على نفسنا وان ماهما حاولنا متاهة طرة هتنتصر علينا»
وسردت منى ما صنعه سجن علاء بحياة الأسرة قائلة «سيبكم من الخطوط الكبيرة, سيبكم من خالد اللي بيكبر بعيد عنه, ومنال اللي شايلة حمل يهد جبال, وماما اللي بتدفع تمن قوتها ومبادئها من صحة وعمر ابنها واقرب صحابها, وسناء اللي بتحاول تلعب أدوار كتيرة متشابكة, وانا اللي اتجوزت في غيابه.. وبابا»، موضحة «اللحظة اللي علاقتنا بطرة تحولت لتفصيلة روتينية في حياتنا, بنرتبلها بمزيج مربك من الارهاق دائما والطهقان أحيانا هي اللحظة اللي في حاجة اتغيرت بلا رجعة.. زي ما الانتصارات الصغيرة بتقوينا, التفاصيل الصغيرة قادرة تحاوطنا باحساس الهزيمة .. ملعون طرة»
يذكر أن علاء عبد الفتاح الذي يقضي عقوبة السجن 5 سنوات في سجن طرة بتهمة خرق قانون التظاهر،و قضت محكمة جنايات القاهرة، بسجن علاء في القضية المعروفة إعلاميًا بـ"أحداث مجلس الشورى".
 
التعليقات
press-day.png