رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

الأمن يلغي مهرجان «هارمونيكا» للموهوبين بدمنهور لدواعي أمنيه بعد شهرين من الإعداد والموافقات

أبلغت قوات الأمن المنظمين لمهرجان هارمونيكا للموهوبين في موسمه الثالث بإلغاء المهرجان، قبل دقائق من بدايته، وبعد اتخاذهم كافة الإجراءات والتجهيزات اللازمة.

وسادت حالة من الغضب بين أوساط الشباب في محافظة البحيرة بعد إلغاء المهرجان الذي كان مقرراً عقده أمس السبت بمجمع دمنهور الثقافي، وعبر المشاركون عن استيائهم، وقالت احدى المشاركات:"زعلنا وقهرتنا ودموعنا انهارده دليل على تعبنا والصدمه اللي حصلتلنا.. أكتر من شهرين طول النهار والليل شغل وتدريب وعرض بروفات حكي وكورال عشان نقدم حاجه محترمه تليق بالجمهور المحترم ..هو صحيح العرض اتلغي بس احنا هنفضل موجودين".

وأوضح أحدهم "لتانى مرة بعد سنة بالظبط يلغوا حدث مهم في دمنهور، النهارده اتلغى مهرجان هارمونيكا والسنة اللى فاتت اتلغت IParty بنفس الطريقة بعد ماتخلص كل حاجه يجى بعد المعاد بساعه ولا اتنين ويلغي ومانعرفش السنة الجاية هيتلغى ايه طول ما الشباب مالهمش مكان والمحافظة والأمن هي اللى بتتحكم فالاماكن المتاحة".

وتعد هارمونيكا أحد أهم المبادرات الشبابية التي ينظمها عدد من شباب البحيرة من الفنانين والموهوبين منذ 3 أعوام في نفس التوقيت من العام.

وتأتي الدعوة للمشاركة في هارمونيكا تحت شعار" ولنا في الفن حياة" للمهتمين بكافة أشكال الفنون المختلفة، والموهوبين من محافظة البحيرة في الغناء والرسم والتصوير والحكي الشخصي والهاند ميد.

ويقول المشروع في افتتاحيته: "لأننا نؤمن بأن المواهب المختلفة اذا اجتمعت معا سوف تصنع مزيجاً تشدو له الأرواح فاننا ندعوكم لأن تكونوا جزءا من الصورة".

وتقيم المبادرة المختصة بتنمية مهارات الموهوبين من كافة مدن المحافظة، حفلها الختامي مجاناً بعد شهرين من التدريبات على يد متخصصين في الفنون، كنتاج لورش عمل متواصلة على مدار الموسم.

من جانبه عقب أحمد ماهر أحد منظمي مهرجان هارمونيكا للموهوبين بدمنهور بعد ابلاغه بإلغاء المهرجان بقوله : "هناك أضواء لا تنطفئ .. في ليلة ما سوف نضئ العالم أجمع".

صورة لإعلان المهرجان فى الشارع وصور من عروض سابقة

 
 
التعليقات
press-day.png