رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

قصة انتقام الداخلية من «طارق تيتو».. «كعب داير» من الخانكة لـ بنها لـ أبو زعبل لقسم الخليفة فـ عين شمس والجيزة

طارق تيتو
طارق تيتو

خالد علي يتقدم بشكوى لـ حقوق الإنسان .. وسامية جاهين: الصبح رجع دم .. والنهاردة لفة رهيبة وياعالم بكره فين

صديقه : قالوا طارق عنده 11 قضية في محافظات مختلفه.. من ضمنها قضية تبديد من 2010 وقتها كان في اعدادية

 
"طريقة عقاب جديدة بطريقة الكعب الداير"، هكذا وصف المحامي الحقوقي خالد علي، ما يحدث مع المحامي الشاب "طارق حسين"، بعد أيام من اعتقاله ورفض إطلاق سراحه على الرغم من قرار النيابة.
 
القصة بدأت فجر 18 يونيو الجاري، بعد اقتحام قوات الأمن منزل طارق الشهير بـ"تيتو"، والتحقيق معه في اتهامه بالانتماء لجماعة محظورة والدعوة للتظاهر، قبل أن يصدر قرار من النيابة بإخلاء سبيله بكفالة ألفين جنيه.
 
إلا أن الأمن الوطني كان له رأي أخر، حيث قال شقيقه "محمود"، الشهير بـ"معتقل التيشيرت"، إن الأمن الوطني رفض التأشير لقسم الشرطة بإطلاق سراحه.
 
وكشف محمود بعد ذلك، عن ظهور أكثر من 11 قضية متهم فيها شقيقه في مختلف المحافظات، يعود بعضها لأكثر من 10 سنوات ومنها "تبديد منقولات زوجية".
 
وأضاف محمود على صفحته بـ"فيسبوك" قائلًا: "أنا اصلا مش عارف أعمل إيه ومش عارف ممكن نعمل إيه ولا حرجع البيت أقول لأمي إيه ده اقل حاجه على ما نثبت إن القواضي مش بتاعته فيها ٦ شهور ع الأقل".
 وتابع "حد يقولنا فين نقابة المحامين اللي اصلا علشان تقبل محامي فيها لازم فيش وتشبيه، أخويا واضح التعنت معاه منشنوا كل الناس وأي حد الضغط والكلام عنه هو اللي في أيدينا، وللعلم فيه قواضي من ٢٠١٠ يعني طارق كان عيل أصلا صغير وف إعدادي".
 
ومن جانبه استنكر مختار منير، المحامي بمؤسسة حرية الفكر والتعبير ما يحدث مع طارق حسين، قائلا "ما يحدث فوق الوصف، نطاعو ووقاحة فوق الخيال". وأضاف "كابوس تنفيذ الأحكام وتشابه الأسماء وتسجيل حياة ومصير البشر على أجهزة كمبيوتر متهالكة تهدد حياة كل مواطن".
 
وتقدم المحامي الحقوقي، خالد علي، بشكوى للمجلس القومي لحقوق الإنسان، ضد استمرار احتجاز "طارق تيتو". وقال خالد علي في نص الشكوى، إن: "قسم شرطة الخانكة يتعنت في تنفيذ قرار إخلاء السبيل، وقرروا التنكيل به بطريقة الكعب الداير".

واوضح صديقه محمد نصار ما جرى معه أمس قائلا «بخصوص موضوع طارق تيتو.. امبارح واحنا في القسم قالوا طارق مش هيخرج عشان عنده 11 قضية في كذا مكان ومحافظات مختلفه.. من ضمن القضايا دي قضية تبديد لزوجة رافعه قضية علي زوجها في 2010 وقتها كان طارق في اعدادية وده من سخرية القدر.. وباقي القضايا تبديد ومن النوع ده وطارق اصلا شاب اعزب»..

وعن الهدف الحقيقي لما يجري مع طارق قال نصار « كل ما في الموضوع انهم مقررين يخلوا طارق تيتو يلف كعب داير النهاردة كان اول يوم في الرحله..اترحل من الخانكة القليوبية لتخشيبة الخليفة في القاهره ومفروض حسب كلامهم هيترحل لتخشيبة الجيزة محافظة الجيزة بعد الفطار..طارق شاب ثوري جدع ولما اتخرج مارس مهنة المحاماه عشان يدافع عن المظلمومين اتكلموا عن الجدع»..

وعن حالته قالت سامية جاهين «طارق لف النهارده لفة رهيبة من الساعة ٦ الصبح بيتمرمط من الخانكة، ودوه بنها لأبو زعبل لقسم الخليفة ولسه حينقلوه تاني لقسم عين شمس او السلام مش متأكدين. ويا عالم بكرة فين». وتابعت «طارق تعبان جدا ورجع الصبح دم. انتم عايزين ايه بالضبط؟؟ مش هاين عليكم تخلوا سبيله قبل ما تعيوه؟»

وأضافت سامية جاهين «مش مديين فرصة للمحامين يلحقوه في اي مكان. كل شوية يرحلوه عشان ما حدش من المحامين يشوفه».  

 

التعليقات
press-day.png