رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

جمال عيد: لست نادما على المشاركة في 30 يونيو.. ولكن نادم على ترك ميدان التحرير يوم 11 فبراير

جمال عيد
جمال عيد
أكد مدير الشبكة العربية لحقوق الإنسان، جمال عيد، في الذكرى الرابعة لثورة 30 يونيو، أنه لم يندم علي مشاركته ونزوله 30 يونيو، لكنه يندم على ترك ميدان التحرير يوم 11 فبراير وترك وزير دفاع مبارك في منصبه.
وأضاف في تدوينة له علي صفحته الشخصية " فيس بوك": "اللي نزل من أجل انتخابات مبكرة مش غلطان، واللي أيد 3 يوليو مشارك في جرائم النظام، واللي ارتكب أو بيبرر مذبحة رابعة مجرم، واللي شايف في أي امل في هذا النظام جزء منه أو مستفيد أومعادي للديمقراطية".
وقال عيد في نص تدوينته: "تقريبا كل الناس كانت فاهمة وذكية ، انا الوحيد اللي كنت ساذج ونزلت أمسية 30 يونيو. كنت نازل من اجل انتخابات رئاسية مبكرة ،ولم استدع الجيش ولا اثق في اي دور سياسي للجيش ، ومازلت ضد تسييس الجيش وتصدره الاقتصاد. 30 يونيو مش ثورة.. واللي نزل من اجل انتخابات مبكرة مش غلطان.. واللي أيد 3 يوليو مشارك في جرائم النظام.. واللي ارتكب أو بيبرر مذبحة رابعة مجرم.. واللي شايف في أي امل في هذا النظام جزء منه أو مستفيد أومعادي للديمقراطية.. مش ندمان على سذاجتي ونزولي 30 يونيو ، ندمان على تركي الميدان 11فبراير وترك وزير دفاع مبارك في منصبه.. عاشت يناير، فقط".

 

التعليقات
press-day.png