رئيس التحرير: خالد البلشي

Loading

أهم الأخبار

بعد انتهاء مدة حبسه عامين.. حبس عمرو علي منسق 6أبريل 15 يوما في قضية جديدة.. ونشطاء: صفروا العداد.. تضامنوا معه

عمرو علي
عمرو علي

منى سيف: عمرو كان مفروض يبقى على الأسفلت.. وطلعوا له قضية من 2014 .. جبروت

عمرو شعبان: تخيل انك مكانه اخدت حكم سنتين كل يوم بتعد الوقت اللى فاضلك وعلى الأبواب يقولولك لا لسه عندنا قضية تانية

 

بعد يومين من قضائه عقوبة الحبس سنتين في اتهامه بالتظاهر، وبدلا من إطلاق سراحه فوجئت اسرة عمرو علي المنسق السابق لحركة 6 أبريل بحبسه 15 يوما في اتهامه بقضية أخرى قبل حبسه.

وقررت نيابة أمن الدولة العليا أمس حبس المنسق السابق لحركة 6 أبريل عمرو على 15 يوما على ذمة التحقيق فى القضية 473 لسنة 2014.

وقالت مصادر مطلعة – طبقا لموقع اليوم السابع- إن النيابة وجهت لعلى اتهامات تتعلق بالتحريض على التظاهر وارتكاب أعمال عنف، وانضمام لجماعة أسست على خلاف أحكام القانون والدستور، وهي نفس الاتهامات التي تم حبس عمرو بسببها في القضية التي انهى فيها عقوبته.

وكتبت منى سيف على حسابها على فيسبوك« عمرو علي منسق 6 ابريل كان محكوم عليه بسنتين سجن, قضاهم كاملين وكان المفروض يبقى عالأسفلت ، لكن اتنقل لأمن الدولة, ودلوقتي فوجئنا بانهم طلعوله قضية معمولة من 2014، والنيابة قررت حبسه 15 يوم، يعني أمن الدولة والنيابة صفروا العداد, وهنبتدي نعد من الأول .. ايه الجبروت ده!!!! .. الحرية لعمرو علي»

فيما كتب الناشط عمرو شعبان على صفحته «تخيل معايا كده انك مكانه اخدت حكم سنتين كل يوم انت واهلك واصحابك بتعدوا الوقت اللى فاضلك علشان تخرج لدنيا تحاول تلم شتات نفسك، وحياتك، اللى ادمرت بسبب نظام جائر ولما وقت الافراج يجى وتحضر نفسك علشان تروح، والكل فى انتظارك على الأبواب يقولولك لا لسه عندنا قضية تانية ليك، شايلنها فى الدرج من 2014 تروح عليها للنيابة، اللى تجدد حبسك 15 يوم ويراعى التجديد فى الميعاد الرسمي.. اتخيلت شكرا»

وكان عمرو علي قد انهى يوم الخميس الماضي عقوبة حبسه عامين والتي قضت فيها محكمة جنح مستأنف المرج، بتخفيض الحكم من ٣ سنوات إلى سنتين. 

وكانت محكمة جنح المرج، أصدرت حكمًا في 29 فبراير 2015، بالسجن 3 سنوات لعمرو علي و3 آخرين غيابيًا،  وهم رامي مجدي وأحمد ممدوح ونجاة محمد عز وتغريم كل منهم 500 جنيه.

ووجهت النيابة العامة لعمرو علي في القضية المقيدة برقم 4549 لـسنة 2015 إدارى المرج عدة اتهامات منها "التظاهر وإثارة الشغب، ومقاومة السلطات، والانضمام لحركة أسست على خلاف أحكام القانون".

التعليقات
press-day.png